Zakup telewizora do domu, a podatek dochodowy i VAT

Często spotykam się z pytaniami od moich klientów czy mogą odliczyć wydatki np. na telewizor, lampę, fotel, głośniki itp. Każdy z tych zakupów zasługuje na osobny artykuł, niekoniecznie krótki. Generalna odpowiedź brzmi – „to zależy”.
Dziś zajmę się tematem tego, od czego zależy możliwość rozliczenia zakupu w przypadku telewizora. Czy można go ująć jako koszty uzyskania przychodu (KUP) i odliczyć VAT?

Krótka odpowiedź brzmi – „tak”, ale trzeba spełnić kilka warunków. Skupiam się tu na przypadku prowadzenia działalności we własnym mieszkaniu. W przypadku zakupu TV do biura, niebędącego jednocześnie miejscem zamieszkania, temat jest prostszy. Znika bowiem problem ewentualnego korzystania z odbiornika w celach prywatnych.

Zdecydowanie odradzam, powszechne w obiegowej opinii, odliczanie „wszystkiego”. Może się to skończyć poważnymi konsekwencjami wykraczającymi poza dopłatę podatku z odsetkami. Księgowy wtedy już raczej nie pomoże. Prawnik może.

W związku z tym należy sobie na wstępnie zadać pytanie: czy kupuję coś, co faktycznie będę użytkował w celach profesjonalnych. Czy jest to zakup, którego celem jest uzyskanie lub zabezpieczenie źródła przychodów? Innymi słowy: czy potrzebujesz tego jako przedsiębiorca. Jeśli odpowiedź brzmi „nie” to nie czytaj dalej i po prostu nie rozliczaj tego jako KUP i nie odliczaj VAT. Wyjdzie drożej, ale będziesz spał spokojniej.

W przypadku gdy odpowiedź brzmi tak, to dobrze jest przy tym spełnić kilka warunków. Pozwoli to na lepsze zabezpieczenie się na wypadek, gdyby Urząd Skarbowy zakwestionował taki wydatek:

  1. Móc sensownie uzasadnić taki zakup. Dlaczego jest on potrzebny w działalności gospodarczej? Jak będzie użytkowany? Częstym uzasadnieniem jest konieczność kontaktu audiowizualnego z klientami.
  2. Miejsce, gdzie odbiornik będzie się znajdował:
    a. Jeśli mamy wydzielone pomieszczenie dla działalności gospodarczej, to zdecydowanie tam właśnie powinien się on znaleźć. Najlepiej na stałe.
    b. Brak takiego wydzielonego pomieszczenia nie zamyka jednak tematu.
  3. Wartość zakupu także ma znaczenie. Wpływa ona bowiem na to, czy zakup można będzie od razu rozliczyć jako koszt uzyskania przychodu. Alternatywnie może zajść potrzeba ujęcia go jako środka trwałego i amortyzacji. Zakupy do 10 000 PLN są prostsze. Brutto, jeśli nie jesteś płatnikiem VAT. Netto, jeśli nim jesteś.
  4. Zasady dla VAT i dla podatku dochodowego są tu zbliżone. Innymi słowy, jeśli rozliczamy to na gruncie VAT to także PIT.
  5. Planując taki zakup, dobrze jest skonsultować to wcześniej ze specjalistą. Warto przy tym pamiętać o różnicy pomiędzy księgowym a doradcą podatkowym. Dystynkcja ta zasługuje na osobny, raczej rozległy artykuł. W dużym skrócie jednak księgowy nie może doradzać ani brać odpowiedzialności za decyzje klienta. W związku z tym możemy pomóc w ocenie zasadności rozliczenia, w przygotowaniu zapytania do administracji skarbowej lub w kontakcie z doradcą podatkowym. Nie podejmiemy jednak decyzji za Ciebie.
Scroll to Top