Często spotykam się z pytaniami od moich klientów czy mogą odliczyć wydatki np. na telewizor, lampę, fotel, głośniki itp. Każdy z tych zakupów zasługuje na osobny artykuł, niekoniecznie krótki. Generalna odpowiedź brzmi – „to zależy”.
Dziś zajmę się tematem tego, od czego zależy możliwość rozliczenia zakupu w przypadku telewizora. Czy można go ująć jako koszty uzyskania przychodu (KUP) i odliczyć VAT?
Krótka odpowiedź brzmi – „tak”, ale trzeba spełnić kilka warunków. Skupiam się tu na przypadku prowadzenia działalności we własnym mieszkaniu. W przypadku zakupu TV do biura, niebędącego jednocześnie miejscem zamieszkania, temat jest prostszy. Znika bowiem problem ewentualnego korzystania z odbiornika w celach prywatnych.
Zdecydowanie odradzam, powszechne w obiegowej opinii, odliczanie „wszystkiego”. Może się to skończyć poważnymi konsekwencjami wykraczającymi poza dopłatę podatku z odsetkami. Księgowy wtedy już raczej nie pomoże. Prawnik może.
W związku z tym należy sobie na wstępnie zadać pytanie: czy kupuję coś, co faktycznie będę użytkował w celach profesjonalnych. Czy jest to zakup, którego celem jest uzyskanie lub zabezpieczenie źródła przychodów? Innymi słowy: czy potrzebujesz tego jako przedsiębiorca. Jeśli odpowiedź brzmi „nie” to nie czytaj dalej i po prostu nie rozliczaj tego jako KUP i nie odliczaj VAT. Wyjdzie drożej, ale będziesz spał spokojniej.
W przypadku gdy odpowiedź brzmi tak, to dobrze jest przy tym spełnić kilka warunków. Pozwoli to na lepsze zabezpieczenie się na wypadek, gdyby Urząd Skarbowy zakwestionował taki wydatek:
- Móc sensownie uzasadnić taki zakup. Dlaczego jest on potrzebny w działalności gospodarczej? Jak będzie użytkowany? Częstym uzasadnieniem jest konieczność kontaktu audiowizualnego z klientami.
- Miejsce, gdzie odbiornik będzie się znajdował:
a. Jeśli mamy wydzielone pomieszczenie dla działalności gospodarczej, to zdecydowanie tam właśnie powinien się on znaleźć. Najlepiej na stałe.
b. Brak takiego wydzielonego pomieszczenia nie zamyka jednak tematu. - Wartość zakupu także ma znaczenie. Wpływa ona bowiem na to, czy zakup można będzie od razu rozliczyć jako koszt uzyskania przychodu. Alternatywnie może zajść potrzeba ujęcia go jako środka trwałego i amortyzacji. Zakupy do 10 000 PLN są prostsze. Brutto, jeśli nie jesteś płatnikiem VAT. Netto, jeśli nim jesteś.
- Zasady dla VAT i dla podatku dochodowego są tu zbliżone. Innymi słowy, jeśli rozliczamy to na gruncie VAT to także PIT.
- Planując taki zakup, dobrze jest skonsultować to wcześniej ze specjalistą. Warto przy tym pamiętać o różnicy pomiędzy księgowym a doradcą podatkowym. Dystynkcja ta zasługuje na osobny, raczej rozległy artykuł. W dużym skrócie jednak księgowy nie może doradzać ani brać odpowiedzialności za decyzje klienta. W związku z tym możemy pomóc w ocenie zasadności rozliczenia, w przygotowaniu zapytania do administracji skarbowej lub w kontakcie z doradcą podatkowym. Nie podejmiemy jednak decyzji za Ciebie.